Finally, I'm officially graduate Diploma Civil Engineering (◕‿◕)

Assalamualaikum,



Entri kali ni sebenarnya dah lama saja nak publish jugak. Just nak yang aku dengan secara rasminya dah graduate diploma in Kejuruteraan Awam di Politeknik Sultan Idris Shah. Selama tiga tahun mengharungi kehidupan sebagai pelajar di tempat yang jauh dari keluarga. Kalau diimbau kembali peristiwa masa first semester memang menyedihkan sebenarnya. Aku terpaksa berdikari daftar itu ini sebab pada pagi subuh tu abang kemalangan dan keluarga tak boleh nak teman saya lama-lama. Lepas saja mereka hantar aku, dengan ucapan, terus keluarga aku balik. Masa tu abang kritikal kemalangan sebab terlelap ketika memandu dalam jam awal 3pagi. Aku memang sedih sangat sebab tak dapat jenguk abang dan juga sedih sebab keluarga tiada di sisi masa sesi pendaftran. Cemburu tengok rakan-rakan lain di mana keluarga menemani mereka sampai ke petang. 


Sekarang ni aku masih menunggu result untuk sambung degree di peringkat universiti. Universiti yang aku target UTHM, UMP, UNIMAP dan UiTM. Kesemua universiti ni ada course aku iaitu Kejuruteraan Awam. Sebenarnya ni dah masuk tiga kali aku buat permohonan nak sambung degree. First permohonan, masa tu belum lagi tamat semester akhir tapi semua orang kecoh-kecoh pakat-pakat nak isi borang dan hantar dokumen ke universiti terpilih. Aku pada mulanya tak nak isi lagi sebab tahu yang senior atas pun ada yang belum dapat universiti takkan la junior lebih-lebih pulak. Tapi disebabkan terpengaruh dengan rakan-rakan, aku pun turut sama isi borang itu ini. Banyak bende dokumen nak kena sediakan lepas tu nak kena disahkan la. Aku ingat lagi time tu memang tengah final exam semester akhir tapi dalam kepala aku dok pikiaq bila nak settle bende upu ni. Kelam kabut pergi office lecturer mintak cop, lepas tu pergi HEP mintak surat pengesahan pelajar politeknik dan surat tamat belajar dan MQA. Dah macam apa aku rasa, tak tentu arah pun ada. Risau sana sini. Tapi Alhamdullilah selamat hantar dokumen tu. Keputusan permohonan tu dengan mendukacitakan. Tak dapat pun. Memang dah agak pada mulanya tapi tahniah pada senior kebanyakkan ye dapat setelah setahun mereka menunggu.


Second permohonan pulak adalah rayuan untuk 1st intake. Aku pun kulun habis apply. Macam biasa apply bende yang sama. Still course kejuruteraan awam tapi sama ada pure atau dalam bentuk pengurusan. Dan jawapan ye tetap mendukacitakan aku baru-baru ni. hmm, rezeki masih belum dapat.

Course yang aku target :)

* Ijazah Sarjana Muda in Kejuruteraan Awam
* Ijazah Sarjana Muda in Pengurusan Projek
* Ijazah Sarjana Muda in Building Service
* Ijazah Sarjana Muda in Ukur Bahan
* Ijazah Sarjana Muda in Alam Sekitar


Untuk kali ketiga permohanan ni adalah untuk 2nd intake pulak. Hanya dua universiti yang buka untuk 2nd intake bagi course aku iaitu UTHM dan UiTM. So, dua universiti ni sahaja aku buat permohonan. Kalau ada rezeki, in shaa ALLAH dapat sebab intake kali ni mereka dahulukan budak diploma dari politeknik. Result bagi UTHM bakal keluar dalam akhir bulan Januari manakala result bagi UiTM akan keluar dalam bulan Mac. Aku tak harap sangat dengan UiTM sebab mereka lebih dahulukan penyerapan student UiTM dahulu tapi aku tetap apply atas pujuk rayu rakan aku. Aku berharap sangat kali ni dapat sambung belajar. Cemburu melihat seorang rakan aku sama kelas masa dekat poli dah sambung belajar di UTHM dalam course Pendidikan teknik vokasional. Rezeki dia...memang jeles sangat tau...


Ok, berbalik pada entri sebenar, aku cuma beritahu yang baru-baru ni aku dah dapat semua dokumen penting dari politeknik iaitu surat pengesahan tamat belajar dan transkrip penuh keputusan diploma dari semester 1-6. Kalau korang nak tahu kenapa permohonan aku asyik gagal, sebab ye ni lah. Dokumen yang dikehendaki oleh pihak universiti belum lengkap. Aku cuma gunakan salinan yang dibuat oleh pensyarah ku untuk dokumen tersebut. So, dengan harapan permohonan kali ketiga ni dapat lah sebab semua dokumen aku hantar nanti lengkap disahkan lagi dari politeknik. Untuk buat permohonan universiti, dokumen yang mereka nak memang kita kena titikberatkan, kalau tak camni jadinya...awal-awal mereka REJECT..tapi kalau kali ni tak dapat jugak, hmm....mungkin takde rezeki lagi tu untukku...MUET dah ambil masa semester 5 lagi, so bende tu dah tak risau cuma nanti kena hadir kelas bi masa sambung degree sebab band yang ku dapat tidak memuaskan. Actually, subject paling aku lemah sejak sekolah rendah lagi adalah bahasa Inggeris. Walaupun aku tak pernah lagi gagal dalam mana-mana paper Bi tapi result yang aku dapat cukup-cukup makan je. Buat masa ni, aku masih cuba untuk memperbaikinya lagi...




Surat pengesahan tamat belajar Politeknik :)




Transkrip penuh keputusan diploma semester 1-6
sampai dua page gitu, mana tak nya bila final je mesti antara 5-6 paper kena ambil.
Bukan kurang malah lagi lebih paper kena ambil time FINAL!!!
Mau tak pecah otak kena study semua tapi ni lah paling aku minat.
Kepada budak engineering, PLEASE jangan mengeluh, ni memang dah adat tau :)





p/s: Untuk lebih rasmi dah graduate dah semestinya graduate masa hari Konvo. Setakat ni belum lagi. In shaa ALLAH dalam bulan Jun 2014 baru ley ada majlis konvo. Memang kena tunggu setahun baru boleh konvo, memang nasib bagi student politenik aku ni. Terima jelah. Keep waiting!!!!!!



ok sampai di sini sahaja entri kali ni.
Terima kasih bagi yang sudi membaca :)

Maasalamah ^_^



No comments:

Post a Comment